retour en homepage imprimer envoyer

Wandelingen - Kunst en Natuur

Specifieke informatie

Bijzondere informatie
Kunst en natuur – Tijd en ruimte: Wandeling langs de Bocht van de Ourthe, het plateau van Beaumont (op de monumentenlijst sinds 1936) en het gehucht Ham (op de monumentenlijst sinds 1991).
Bijzondere natuur, bijzondere plekken op wetenschappelijk en historisch gebied.
Vertrek:
Linkeroever, avenue Montéfiore, voor de oude kiosk (1830~1930). Steek de brug over, volg de route Tarpan N° 1 (rode ruit).
Neem de trap: le Vieux- Thier.
Place Jean d'Ardenne (voor de kerk); Rue Derrière l'Eglise, Rue du Mont, rue Chamelot, rue des Combattants. Steek het park over in de richting van Beaumont. Steek de Avenue Léon Souguenet over. Ga voorbij de ruïnes van het kasteel van Beaumont (12e eeuw); Ga tot het Monument van Camille Lemonnier en weer terug. Neem het pad halverwege de helling aan de oostkant;
Monument  Souguenet : uitkijkpunt naar de vallei. Volg tot het plateau van Beaumont (op de monumentenlijst), uitkijkpunt naar Esneux, uitkijkpunt over de linkeroever.
Ga over de geasfalteerde weg naar Ham. Tussen Beaumont en Petit Beaumont (beboste kam aan de linkerkant). Steek het bebouwde eiland van het dorp over tot de top van de helling met de Roche aux Faucons ten noorden en het panoramische uitzicht.
Naar beneden gaan van Ham tot Esneux via het rechterpad, dan naar links door het bos (beboste helling op het zuid-westen).
Rue de l'Athénée : ga langs de overblijfselen van de oude kalkoven, de sporthal, het atheneum.
Aankomst: Kasteel Lavaux.
Afstand: 5 km – wandelschoenen aan. Moeilijkheidsgraad : middelmatig.

Met de steun van « Qualité-Village-Wallonie », van de Greoa, de stad Esneux,  Tarpan, het Ministerie van het Waalse Gewest en van het Kleine Populaire Waalse Erfgoed.

Suggestie / opmerking op de site

Top
| Design & intégration : Microcosm.be | Dévelopement : Medialabs |

Commune d'Esneux | Place Jean d'Ardenne, 1 - 4130 ESNEUX | 04.380.93.20 | info@esneux.be