retour en homepage imprimer envoyer

Erfgoed - De scheepvaart op de Ourthe

Specifieke informatie

De vroegere scheepvaart:

Al ruim voor het project van het kanaliseren van de lage Ourthe, werden Tilff en Méry al druk bevaard door de scheepvaart. Aan het eind van de 16e eeuw voer men immers al van Tilff naar Luik, naar de los- en laadhaven.
Hout, erts en kalk waren de belangrijkste producten welke getransporteerd werden op platte boten van ongeveer 20m lang en 2m breed en 85 cm diep. Deze boot met een maximum laadvermogen van 7 ton werd « bètchète » genoemd. Door zijn smalle vorm kon hij de smalle doorgangen en dammen nemen. De boten werden getrokken door paarden of soms zelfs door mensenarmen!

In 1825, gaf de Nederlandse firma "Société Générale des Pays-Bas » opdracht om een kanaal te graven tussen Maas en Rijn, via de Ourthe, de Sure en de Moezel. Dit project werd uitgevoerd door de Belgische ingenieur Remy de Puydt en heeft geleid tot de bouw van 215 sluizen voor boten van 60 ton, de aanleg van 263 km vaarwater en het boren van tunnels. In 1827 begonnen de werken onder leiding van de "Société du Luxembourg" ter hoogte van de kruising van de Ourthe met de Maas in Angleur tot Barvaux. De bouw ging door tot 1832, daarna werd er alleen nog maar gebouwd in 1836 en in 1837 waarna uiteindelijk de werf helemaal stil werd gelegd, ondanks de ondertussen bestaande 16 sluiswoningen.

Ondanks het succes van de in 1835 geopende spoorlijn in België, bestudeert het Ministerie van Publieke Werken in 1838 de kanalisering van de Ourthe. In juni 1846, besluit de N.V."Grande Compagnie du Luxembourg" de kanalisering af te maken tot aan La Roche. Tegenstrijdig aan het eerste project welke de gehele Ourthe kanaliseerde, voorziet dit nieuwe project om kleine zijkanalen aan te leggen met de noodzakelijke sluizen. Het nieuwe traject Rivage-en-Pot – Chênée was in 1854 klaar ; het traject Chênée - Pont de Scay in Comblain-au-Pont in 1857. De meeste sluiswoningen uit de Hollandse periode waren allemaal gebouwd volgens dezelfde tekening, maar in de loop der tijd zijn ze afgebroken of geheel verbouwd.

Op de rivier tussen Angleur en Comblain-au-Pont, werden 11 dammen, 17 sluizen en sluiswoningen gebouwd. Uiteindelijk konden er boten gebruikt worden tot 50 ton, die al op de Maas voeren. Deze boten werden: "hèrna", "ponton d'Oùte" of "Mignolle", genoemd.

Stroomopwaarts van Esneux wordt het kanaal niet meer gebruikt sinds 1917 ; tussen 1940 en 1945 wordt het kanaal tussen Angleur en Tilff nog wel gebruikt.

Sluiswoningnummer 7 in Tilff staat op de monumentenlijst.

 Suggestie / opmerking op de site

Top
| Design & intégration : Microcosm.be | Dévelopement : Medialabs |

Commune d'Esneux | Place Jean d'Ardenne, 1 - 4130 ESNEUX | 04.380.93.20 | info@esneux.be

Antenne administrative Tilff | Place du Souvenir, 1 - 4130 TILFF | 04.380.93.67

Atelier communal | Route de Poulseur - 4130 ESNEUX | 04.380.94.50

Escale | Avenue de la Station, 80 - 4130 ESNEUX | 04.380.93.10